PARIS-ERKLÆRINGEN
se:
http://www.declarationdeparis.org/
og:
http://www.parisdeclaration.org/
- enhver kan tiltræde
Paris-erklæringen
VI KRÆVER
EN INDSATS
MOD
STOR-KORRUPTION
Vi, borgere fra hele verden, fra alle fire verdenshjørner
og fra både rige og fattige lande,
er gået sammen, forenet af vores forsæt, for i de stærkeste
vendinger at fordømme korruptionen, den ødelæggende følge af
korruption på højeste plan
og den straffrihed, som gør denne korruption mulig.
Vi kræver fælles nationale og internationale tiltag for at modvirke
denne korruption.
Vi fordømmer alle, som ved deres handlinger eller mangel på handling
har bidraget til den korruptionskrise, der nu breder sig over hele
kloden og øger fattigdommen, ødelægger spirende og endda
veludviklede demokratier, og som får grundlæggende
menneskerettigheder til at forsvinde i flere samfund.
Samtidig med at vi fordømmer, samler vi os i vores krav om
øjeblikkelig handling.
Åbningen af markederne har medført en eksplosion af korrupte
fremgangsmåder. 'Afgifter', 'provisioner', og 'returkommissioner' er
normen. Mennesker i høje stillinger, i regeringer eller i
internationale virksomheder, er tit involverede.
Udøverne af disse forbrydelser får kun alt for ofte hjælp af
bankerne i bekvemmelighedslande, og af lovgivningen om bankernes
tavshedspligt.
Men først og fremmest bliver de beskyttet af straffrihedssystemet,
som placerer de involverede ledere uden for lovens rækkevidde.
Selv når forbryderne ikke har nogen formel immunitet mod
efterforskning og retsforfølgelse, er operatørerne både i den
offentlige og den private sektor
i realiteten beskyttet af langsomme og upålidelige systemer til
overførsel af beviser over landegrænserne.
Denne situation skal ændres.
De dele af handelslivet,
som oftest bruges til bedrag, er velkendte:
Store byggeprojekter, våbenindustrien, luftfartsindustrien,
olie-, gas- og mineindustrien.
Et forholdsvis lille antal store koncerner svindler sig til
kontrakter med det offentlige,
idet de søger tilflugt bag den beskyttelse, de får af både egen
regering og af
regeringer i andre lande, de arbejder med.
Resultatet bliver, at mange mennesker over hele verden tvinges til
at betale
alt for meget for alt for lidt, og de er nødt til at betale den
gæld, de korrupte ledere og deres medsammensvorne i de store
virksomheder efterlader sig.
Undervejs i denne proces
bliver der samlet enorme formuer.
Disse formuer er resultatet af en fremgangsmåde, som øger
fattigdommen
og forhindrer udviklingen for millioner af mennesker.
Oftest drejer det sig om formuer, der er investeret i trygge
tilflugtssteder
i Europa og Nordamerika.
Vi mener, at der kan og må
udarbejdes regler, som skal gøre det muligt
at møde udfordringerne i en verden under forandring. Denne
konvention kan og må tilskynde til radikale forandringer. Den kan
også sørge for at Den Finansielle Aktionsgruppe vedrørende
Hvidvaskning af Penge / FATF kan spille en langt stærkere rolle, når
den udarbejder sine anbefalinger.
Vi appellerer til alle, som er involveret i arbejdet med at
reformere
internationale aftaler. Vi beder dem om at møde udfordringen og gå
sammen
om at foregribe den fremtidige udvikling,
så storkorruptionen kan bekæmpes og nedkæmpes.
Det er vores overbevisning, at denne erklæring skal være blandt de
skridt, som bliver taget mod korruptionen, og at den skal
indarbejdes på passende vis i den nye FN-konvention mod korruption
og i anbefalingerne fra FATF:
1. For at gøre efterforskningen mere effektiv
uden at gøre den mindre retfærdig:
Alle lande må gennemgå deres lovtekster og sørge for, at
ingen form for udøvende, parlamentarisk, diplomatisk eller juridisk
immunitet kan benyttes til at hindre økonomisk efterforskning.
Dermed kan en retssag kun gøres afhængig af en afstemning i
folketinget, hvis der foreligger et grundlovsfæstet påbud.
Landene må gennemgå deres praksis og deres procedurer, for at sikre
at disse ikke kan misbruges til at forhindre efterforskning ved at
forsinke overførsel af beviser til udenlandske domstole.
Landene må sikre, at lovteksten ikke indeholder tidsbegrænsninger,
som gør det nemmere at bringe retssager til en for tidlig
afslutning, udelukkende fordi den tiltalte har hindret sagen i at
blive afsluttet til tiden.
Bankerne skal forbydes at åbne filialer, eller gennemføre
forretningsmæssige transaktioner med selskaber i lande eller
områder, som ikke deltager fuldt i det internationale, juridiske
samarbejde.
Det må kræves af banker og pengeinstitutter, at de fører og
opbevarer oversigter over
alle transaktioner bankerne imellem, og må omfatte fuldstændig
identificering af
alle modtagere og af transaktionernes ophavsmænd.
Faglige privilegier, for eksempel i forholdet mellem advokater og
deres klienter,
må ophæves, når der er alvorlige grunde til at tro, at de, der nyder
disse privilegier,
har været involveret i at hjælpe forbrydere
med at hvidvaske en ulovlig fortjeneste.
2. For at
sikre at forbrydere ikke nyder godt af straffrihed, men bliver dømt:
Landene må sikre,
at magtudøvende funktionærer, som er i besiddelse af en uforklarlig
rigdom, ved lov bliver forpligtet til at give en troværdig
forklaring på deres rigdom.
Heraf følger konfiskering af samtlige formuegenstande, hvis
vedkommende
ikke giver en rimelig forklaring, som tilfredsstiller domstolen.
Straffen for alvorlig korruption bør afspejle den alvorlige skade,
som påføres staten og dens borgere som følge af lovbruddene.
3. For at afværge de alvorlige former for
korruption:
Børsnoterede selskaber skal tvinges til at opgive deres
reviderede regnskaber, land for land, de nettoudgifter / skatter,
royalties, honorarer, bonusser, aktieudbytter o.s.v. /
som selskaberne har betalt til regeringen og de statsejede selskaber
i alle lande,
hvor de opererer / hvad enten det sker inden for eller uden for
landets grænser /
for at sikre gennemsigtighed i overførslerne mellem selskaber og
stater.
Der må tildeles juridisk kompetence til den jurisdiktion, hvor et
internationalt selskab
har sit hovedkontor, således at der kan ske efterforskning, når
selskabets filialer
bliver anklaget for korruption, og den stat, hvor lovbruddet sker,
ikke har viljen eller evnen til at forfølge sagen.
Det må kræves,
at bankerne holder-særligt opsyn og melder fra over for mistænkelige
transaktioner,
når de bestyrer konti for personer,
som risikerer at blive involveret i alvorlig korruption,
for eksempel politikere, statsansatte i høje stillinger og ledende
personer i den
private sektor, der opererer inden for områder, hvor risikoen for
korruption er høj.
Det er tvingende nødvendigt
at rive forsvarsmuren om den alvorlige korruption ned,
hvis udviklingen skal ud af dødvandet
så vi kan opbygge en fredeligere og mere tryg verden.
Vores generation må gøre alt hvad den kan, for at genoprette
tilliden til
vores politiske og økonomiske systemer, og til de mennesker
som sidder i ledende stillinger i disse systemer.
I en tid med globalisering har de mennesker, som leder os, et stort
ansvar.
For at give os andre håb må de være hævet over enhver mistanke,
og de må tage de skridt, som vi her har skitseret,
og behandle kampen mod korruption som en hastesag af største
betydning.
Paris-erklæringen er et pejlemærke
Den støtter 3 enkle principper, som skal genopbygge et
retfærdigt retssystem
Gennemsigtigheden følger naturligt af friheden
Gennemsigtighed uden frihed er et angreb på menneskets
grundlæggende rettigheder.
Frihed kombineret med uigennemsigtighed er at åbne døren for
kriminalitet.
Globaliseringen af retsvæsenet
er en uomgængelig nødvendighed, hvis den økonomiske
globalisering skal reguleres.
Elitens forbrydelser er et angreb på
samfundets overordnede interesser
tiltrådt 20. juli 2004 Mogens Kasler
KASLER JOURNAL
klik til
index
|